söndag 26 augusti 2007

Om mig cv på svenska

Om mig, Kristín Bjarnadóttir:
Jag föddes vid Islands nordkust och växte upp på en gård där jag som 11-åring bl a fick vara fåraherde. Skolgång var begränsat till c.a.3 månader per år samt distansläsning, men danskvällar med dragspel hörde till den mörka vintertiden på landet. Då samsades flera generationer i danslekarna. Mitt körkort fick jag ta utan att ha fått syn på något trafikljus i mitt liv! Som 17-åring for jag med mitt nya körkort - fast jag tog bussen - till Reykjavik och första utlandsresan blev som anställd ombord på skeppet Gullfoss.

Teatern blev senare ett legitimt sätt att delta i urbana sociala lekar, jag fick min 3-åriga utbildning på scenskolan vid Odense Teater på Fyn, med en hel del dans på programmet och världskända danslegenden Nini Theilade bland lärarna. Efter ett antal år inom teaterns fiktiva verkligheter i Danmark och sen på Island, fastnade jag för Sveriges västkust under sent åttiotal. Här såg jag hur träden kunde hitta väg för sina rötter och växa på klippor och jag började iaktta mina egna rötter härifrån. Jag spelade teater, läste litteratur och filosofi vid Göteborgs Universitet, skrev poesi och arbetade som frilans kulturjournalist och översättare.
*
I januari 2002 fick jag ett pris för dikten Fyrsti dansinn (Första dansen) i en poesitävling på Island och från februari till april samma år vistades jag som stipendiat i Buenos Aire, tangons vagga. Berättelsen Världens bästa tanguero publicerades först i Danstidningen i Stockholm och senare på isländska och spanska i en och samma bok. I Reykjavik har jag också - i samarbete med den argentinska bandoneonisten och tonsättaren Carlos Quilici - gjort ett helaftonsprogram med på scenen i Nordens Hus hösten 2005 samt en variant på kulturnattan/menningarnótt, med en tidig version av dikter som sedan samlades under titeln Ég halla mér að þér og flýg/Jag luter mig mot dig och flyger (kolla: Tangó á menningarnótt, 20. ágúst 2005). 
 

*

Kristín Bjarnadóttir kb.lyng@gmail.com

www.mamut.net/bjarnadottir

Medlem
i Författarcentrum Väst, och i Rithöfundasamband Íslands http://rsi.is/
Samt i Litteratursamfundet Kambodja-Sverige 
Texter i svenska tidskrifter se översikt February 2007

Inga kommentarer: